Viser innlegg med etiketten Barnemat. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Barnemat. Vis alle innlegg

lørdag 7. mars 2015

Grønnsakspuré til baby 6+ med Thermomix

Med et barn i huset som har passert seks måneder er det på tide å prøve ut forskjellig hjemmelaget mat som er passende for alderen. Jeg er på ingen måte purist og vi bruker gjerne ferdige produkter på glass, men dersom vi finner noen systemer vi kan bruke for å lage hjemmelagde alternativer på en effektiv måte, så kanskje dette vil være noe vi gjør oftere.

Et slikt prosjekt starter som oftest med å søke litt rundt på nettet og lese seg opp fra forskjellige kilder, og jeg fant blant annet denne siden som virker å ha god informasjon. Mat for denne aldersgruppen skal være helt most, og blant de grønnsakene som man kan starte med er gulrot, søtpotet og potet. I første omgang ville vi lage mos av hver enkelt grønnsak for å kunne introdusere hver ingrediens separat, men man kan også godt blande ingrediensene.

Man trenger ikke Thermomix for å lage slik puré, men det er en praktisk måte å dampe grønnsaker noe som skal gjøre at de bedre bevarer næringstoffene. Man kan også bruke Thermomix til å lage selve puré'en av de dampede grønnsakene. Jeg brukte denne gangen en stavmikser for å kunne prøve meg frem med konsistens og tilsats av væske, samt at jeg lagde såpass små mengder av hver type blanding at det ville blitt litt lite å blande i miksebollen.

Utgangspunktet for eksperimentet var et par gulrøtter, en søtpotet og tre vanlige poteter (jeg tok det jeg for anledningen hadde liggende, som var pimpernell).


Disse ble så skrelt ...


... og skåret i passe tykke skiver for damping.


Jeg hadde de oppskårne grønnsakene i Varoma enheten til Thermomix, pluss at jeg tok i bruk innsatsen til bollen. Jeg hadde gulroten i innsatsen som blir fortest varm siden jeg anså disse å ha lengst koketid, og hadde søtpotetene i den øverste innsatsen. Jeg plasserte grønnsakene slik at det ble litt luft mellom dem for dampen skulle få strømme mest mulig fritt (som jeg antar er viktig for at alle skivene skal kunne bli ordentlig dampet).


Så kommer det geniale med å ta i bruk Thermomix til dette, nemlig at den damper grønnsakene uten at man trenger å følge med underveis. Jeg hadde i 6 dl vann i miksebollen, det er viktig at man har nok vann for at ikke alt vannet skal fordampe underveis i prosessen og følger man instruksjonsboka skal man for angitt koketid ha på minst 5 dl vann.

Maskinen settes så på 30 minutter Varoma temperatur hastighet 1. Dette vil gjør at vannet i miksebollen får et oppkok for så å varmes videre med en effekt som gir fordamping. Dampen vil etterhvert trenge opp gjennom hele Varoma enheten. På grunn av varmetap underveis i prosessen vil full temperatur først oppnås i innsatsen i miksebollen, og sist for ingrediensene som er øverst i Varoma enheten (siden dampen blir kjølt ned av alle ingrediensene under samt selve Varoma enheten før den kommer så langt), så det er noe man bør ta med i betraktningen når man planlegger koketid for ingrediensene, samt at tillaging av større mengder vil kunne kreve at man øker koketiden noe.

Maskinen fikk så stå og jobbe for seg selv i en halvtime.


Etter endt koketid var alle grønnsakene ferdig dampet. Jeg tenker at de godt kan få stå og kjøle seg ned en kort tid før man lager selve puré'en (mens grønnsakene har stor kontaktflate mot luft), så reduserer man tiden til nedkjøling etterpå. Ta vare på væsken i miksebollen for den trenger man til å blande i noen av puré'ene for å få riktig konsistens.


Jeg lagde puré av hver grønnsak ved bruk av stavmikser og tilsatte væske fra miksebollen etter behov for å få god konsistens. Gulrøttene trengte ikke noe væske mens søtpotetene trengte en del ekstra. Potetene trengte mye væske, og resultatet ble ved bruk av stavmikser (som jo ikke er anbefalt å bruke til vanlig type mos for voksne) nærmest for en emulsjon å regne, med stort volum.

Siden vi ikke har rukket å skaffe noe spesielt utstyr til nedfrysing av slik mat, hadde vi puré'en over i brett for frysing av isbiter. Tanken bak dette er at man kan ta opp så mange terninger man trenger for anledningen, og evt. også lett blande mos av forskjellige grønnsaker. Edit: det viste seg å være vrient å få ut maten av formene etterpå, så her bør man nok bruke myke former som man kan trykke bitene ut av, evt. lage ferdige porsjonstørrelser.


Med all mat til de minste er det viktig å være påpasselig med hygienen og kokeprosessene. Etter 6 måneder trenger ikke væske og utstyr lenger å være sterilisert, men det er selvsagt et krav at man har god hygiene på alt utstyr som brukes. Selve Thermomix utstyret, væsken i miksebollen og utsiden av grønnsakene blir sterilisert av dampingen.

Sørg for at metoden som benyttes til å lage puré har git en helt fin puré uten biter som er farlig for barnet. Hvis man vil være helt sikker bør man antageligvis presse produktet gjennom en finmasket sil.

Når det gjelder puré så bør den kjøles og fryses så raskt som mulig. Her er metoden med former til isbiter fin, siden det gjør at produktet kjøles raskt når det spres på en stor flate. Jeg hadde formene i hver sin frysepose og hadde i fryser etter kort tid for nedfrysing.

Vi testet ut å gi et par skjeer av nylaget puré av søtpotet, som gikk ned på høykant og tilsynelatende var svært populært.

tirsdag 24. februar 2015

Barnegrøt (hirse) med Thermomix

Her kommer et lite tidsbesparende tips til tillaging av barnegrøt for de aller minste. I vårt tilfelle er det snakk om en type hirsegrøt som ifølge fremgangsmåte på pakken først skal kokes opp, deretter avkjøles til 50 grader Celsius, blandes med grøtpulveret, for så å kjøles ned videre til 37 grader Celsius. Problemet her er all tiden man går og venter på nedkjøling, eller må følge med mens man gjør noe for å kjøle ned raskere.

Vi har gjort dette enklere og kuttet oppkokingen ved heller å sterilisere vann på forhånd, å sterilisere Thermomix bollen før tillaging, og så bruke Thermomix bare til steget å varme opp væsken direkte til 50 grader Celsius - uten at vi lager selve grøten i Thermomix bollen for det gir ingen ekstra gevinst, det blir bare mer oppvask. Da er det bedre å bruke en ren beholder av f.eks. glass der man får litt nedkjøling fra glasset.

Fremgangsmåten blir da:

  • Sterilisere Thermomix (dette kan gjøres på forhånd og krever ikke at man følger med)
  • Vei inn sterilt vann fra kjøleskap ved å bruke veiefunksjonen
  • Sett på 50 grader Celsius på rørehastighet, ca. 2-4 minutter avhengig av mengde og etter egen erfaring med tiden - poenget er at man skal få indikator på 50 grader celsius som ikke blinker
  • Lag grøten videre i annen beholder slik det står på pakken
Vi har ikke testet selv enda, men har lekt litt med tanken på å varme opp litt mindre væske enn man skal ha i grøten man blander og lage en litt for tykk grøt, for så å tilsette resten av væsken og få temperaturen direkte ned til ca. 37 grader Celsius. Da kan man begynne å snakke om "instant grøt".

Forøvrig er det veldig kjekt med en thermapen eller tilsvarende produkt som man raskt og enkelt leser av temperaturen i grøten (men pass da på med hygienen til temperaturproben man putter i grøten, det hjelper lite at resten av utstyret er sterilt hvis man får med bakterier fra gårsdagens biff - rens proben ordentlig og om nødvendig dypp i kokvarmt vann før bruk, her kan man jo bruke vann fra steriliseringen av Thermomix bollen så er proben klar til bruk i grøten).

Sterilisere Thermomix (og annet utstyr)

Dette med å sterilisere er noe man trenger å sette seg litt inn i dersom man virkelig skal gjøre det riktig, så dette er noe man gjør på eget ansvar. Hjemme hos oss med godt vann i springen og etter egen mening god hygiene på kjøkkenet, har jeg en litt pragmatisk holdning til det.

Jeg bruker Thermomix for å gjøre det litt lettere å lage spebarnsgrøt raskt, og bruker en prosess der jeg ikke koker vannet først (siden jeg heller bruker ferdig sterilisert vann) - men dette forutsetter at beholderen det lages mat i også er steril.

Med Thermomix gjør jeg dette på følgende måte, som er en egenutviklet variant så gjør det på eget ansvar. For det første rengjør jeg alltid miksebollen etter vanlig bruk, slik at den før bruk allerede er ren i forhold til all vanlig bruk. Så bollen både ser ren ut uten noen former for matrester, og lukter også rent.

Deretter heller jeg litt vann i bollen slik at det går et stykke opp på bladene, her kan man alltids bruke varmt vann fra springen om man vil spare litt tid (dette vannet skal uansett bare helles av senere). Jeg pleier bruke kaldt vann.


Maskinen kjøres så på Varoma temperatur med rørehastighet. Dersom jeg skal gå fra maskinen mens den holder på setter jeg den på ca. 7 minutter, men det viktige her er at temperaturen skal rekke å nå 100 grader (som man ser at indikatoren for denne temperaturen skrus på), og deretter koke videre 2-3 minutter. Det som da vil skje er at dampen varmer opp innsiden av bollen til 100 grader celsius og tar knekken på bakterier langs hele miksebollen og oppunder lokket.


Deretter er det bare å helle av vann fra lokket og bollen, og så er bollen klar til bruk. Jeg gjør ofte denne steriliseringen en halvtimes tid før selve grøten skal lages mens jeg holder på med andre ting, så slipper jeg å vente på at dette steget fullføres og sparer inn denne tiden fra selve tillagingen.

Når det gjelder sterilisering av annet utstyr enten til babymat eller andre sensitive operasjoner slik som å lage yoghurt, så steriliserer jeg (rengjorte) kjeler og lokk med å koke opp litt vann (man trenger bare nok til å produsere damp uten å koke tørt) og la det koke under lokk noen minutter på såpass varme at det fyller kjelen godt, og dersom man skal sterilisere annet utstyr så gjør man det samme med en stor kjele og har det aktuelle utstyret oppi.

Man skal også kunne sterilisere utstyr ved å bruke steamer enheten til Thermomix, men det har jeg ikke giddet å teste ut, da synes jeg det er like enkelt å bruke en vanlig kjele.

Sterilt vann

Her kan man få assosiasjon til boka "hvordan koke vann" av Viestad, og kanskje også spørre seg hva som er vitsen med å "lage vann". Som småbarnsforelder er tid ofte det man ikke har nok av, og når barnegrøten har en fremgangsmåte som inkluderer å først koke opp vann for så å vente til væsken avkjøles til en eller annen lavere temperatur, da begynner prosessen å bli for tidkrevende. Det tok vel ikke mer enn et par runder med tillaging før jeg så etter muligheter for å optimalisere.

Man kan spørre seg hva er formålet med å koke opp vannet først, og det eneste formålet jeg kan se er at det steriliserer både væsken og kokekaret, og fjerner dermed to potensielle kilder til bakterier og virus som ellers kunne havne i barnets mat. Min egen ide er at dersom man kan sikre disse to tingene på annet vis, så trenger man ikke å gå omveien om å følge denne prosedyren hver gang man lager mat.

Jeg har i denne sammenhengen en noe pragmatisk innstilling til "sterilisering", og målet mitt er ikke å produsere væske som er kjemisk fritt for en eneste bakterie. Når man søker rundt på nettet ser man at mange velger å droppe å koke vann, noen koker vann i vannkoker på kvelden og lar det stå over natta, mens den offisielle anbefalingen såvidt jeg kan se er at vann skal kokes før bruk frem til barnet er 6 måneder gammel.

Hvis man virkelig skal sterilisere, så er det nærmest en egen kunstart. Det holder ikke med vanlig koking, man må opp i over 120 grader Celsius i en lenger periode, noe som i et vanlig hjem betyr at man må frem med trykkoker - og enda høyere temperaturer om man skal ta knekken på absolutt alt. Hvis du har bruk for "ekte" sterilt vann så må du nesten finne bedre informasjon enn den som gis på denne siden - men da må man også følge en prosess som gjør at det ikke kommer forurensinger underveis i forbindelse med f.eks. avtapping.

Jeg har valgt å gjøre det enkelt ettersom vi har god vannkvalitet i vannet fra springen, og gjør dette med vann som er kokt opp i vannkoker. Dersom jeg skulle gjort det mer omstendelig hadde jeg brukt kjele og latt det koke noen minutter, og hvis jeg var usikker på vannkvaliteten ville jeg tatt frem trykkokeren. Merk at koking ikke vil fjerne forurensinger slik som tungmetaller eller andre farlige kjemiske forbindelser, så man må vite at vannet man bruker ikke inneholder slikt.

Prosedyren jeg følger er som følger, dette tar ikke lang tid å gjøre med 2-3 liter vann i slengen, og da har man "sterilt" vann for mange dager.

  • Sette rene glassflasker i kald ovn, varme opp til 140 grader Celsius, og la flaskene få stå ca. en halvtime i den temperaturen (dette er primært for at flaskene skal tåle det kokvarme vannet)
  • Koke opp vann i vannkoker (hvis man vil være mer nøye lar man det koke en stund i kjele)
  • Med en gang vannkokeren skrur seg av, ta ut glassflaske av ovn (kun en om gangen), sette den på et isolerende underlag (viktig - les sikkerhetsinformasjon lenger ned), og helle i kokvarm væske før glasset rekket å kjøle seg noe særlig
  • Skru på kork på glassflasken, og sette flasken opp ned en liten stund slik at innsiden av korken steriliseres
  • Sette til kjøling på benk i romtemperatur, og når flasken er kald nok sette i kjøleskap

Viktig sikkerhetsinformasjon - når man følger denne prosedyren som jeg har laget selv, så er det viktig å (a) søke å unngå at glasset sprekker, og (b) sørge for at dersom glasset sprekker, så resulterer det ikke i personskader - hverken under helling eller når flasken står til kjøling. En liter kokvarmt vann er ikke noe å spøke med.

Om man har en passende beholder av metall (noe jeg ikke har) så unngår man problemet med at beholderen kan knuse, så det kan sikkert være en god ide. Plast ville jeg unngått dersom man ikke vet at den er laget for å tåle høye temperaturer. Glass er forøvrig fint med at det er kjemisk lite reaktivt og lett å holde rent.

Så lenge sikkerheten er ivaretatt er dette etter min vurdering en praktisk måte å få tillaging av barnegrøt til de minste til å gå litt fortere. Det innebærer at kokekaret må steriliseres, men det er lett å gjøre og krever ikke noe særlig ekstra venting.