Viser innlegg med etiketten Spumaflaske. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Spumaflaske. Vis alle innlegg

onsdag 3. desember 2014

Druer med kullsyre

Noe jeg har sett frem til å prøve ut er druer med kullsyre. Tilsvarende hvordan man kan lage kullsyrevann ved å tilsette CO2 under trykk, vil druer absorbere karbondioksid dersom de får stå under trykk en periode, og man får en brusende effekt når man spiser druene.

Ingredienser:

  • Ca. 350-400 g druer
  • Kullsyrepatron til Spumaflaske



Skyll druene og del dem i to. Ha over i en halv liter Spumaflaske, skru på lokket og tilsett en patron med CO2. Det er viktig at dette må være karbondioksid patroner, ikke NO2.


La flasken stå i kjøleskap over natten og videre frem til servering. Det er veldig viktig at man slipper ut trykket i flasken før man prøver å åpne den; dette gjøres ved å peke tuten på flasken rett oppover og bruke pistolgrepet for å åpne og la all gassen strømme ut. Når det ikke lenger strømmer ut gass, kan lokket skrus av.


Druene er så klare til å spises, og bør antageligvis konsumeres ganske umiddelbart. De gir fra seg en frisk bruselyd når de kommer ut av flasken, som er lyden av CO2 som umiddelbart begynner å forsvinne ut av druene.

søndag 24. august 2014

Sjokolademousse med spumaflaske

Neste kjøkkenutstyr som sto for tur å testes ut ble en spumaflaske, og én av oppskriftene som har stått på vent til å lages er hobbykokkens sjokolademousse. Hovedtanken med å bruke spumaflaske til dette er tildels at man skal kunne lage en enda luftigere mousse en tradisjonell tilberedning, samtidig som det er lettvint og arbeidsbesparende. Til denne oppskriften trenger man en 0.5 liter spumaflaske.

Ingredienser:
  • 130 g 60% sjokolade (jeg brukte 70%)
  • 120 ml kremfløte, erstatt evt. litt væske med espresso for kaffesmak
  • 4 eggehviter
  • én NO2 gasspatron
Jeg hakket sjokoladen i biter og hadde i en bolle.


Deretter varmet jeg kremfløte og espresso til kokepunktet, helte væsken over sjokoladen, og vispet til en jevn masse med ballongvisp. Blandingen fikk hvile og avkjøles i 15 minutter.


Eggehvitene ble vispet inn før innholdet ble helt over på spumaflaske, som så ble lukket og satt under trykk med én NO2 gasspatron. Flasken ble så kraftig ristet i et halvt minutt.


Flasken fikk stå i romtemperatur inntil det var tid for dessert. Servering av moussen tar kun noen sekunder; flasken vendes på hodet og ristes et par ganger, og så brukes pistolgrepet for å sprøyte moussen ned i dessertskålene.


Oppskriften ga nok mousse til å nesten fylle fire små dessertskåler, som er ganske mettende porsjoner. Moussen ble svært luftig sammenlignet med tradisjonell tilberedning med å vende inn stivpisket eggehvite. Den ble også ganske fuktig i forhold til hva jeg er vant med, men jeg synes ikke det virket negativt inn på hverken smak eller tekstur.