Viser innlegg med etiketten Lettvint. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Lettvint. Vis alle innlegg

lørdag 21. mars 2015

Scones med ost (Thermomix)

I dag ville vi lage noe raskt og godt til lunsj, og jeg har lenge hatt en plan om å lage scones med hjelp av Thermomix. Vi hadde litt knapt med tid og søkte opp en oppskrift som skulle være lett og kjapp, som viste seg å ha ost i deigen noe som for min del er et pluss.

Dette er rask mat å lage, så kjapp at dette kommer det definitivt til å bli laget mer av. Thermomix'en gjør praktisk talt hele jobben og miksebollen var lett å rengjøre etterpå. Jeg skalerte ned oppskriften til 2/3 av opprinnelig oppskrift, legg til 50% av hver ingrediens for å få original mengde.

Ingredienser:

  • 300 g hvetemel
  • 2 ts bakepulver
  • 80 g smør (i biter)
  • 80 g ost (jarlsberg eller noe med tilsvarende konsistens)
  • 170 g melk (jeg brukte helmelk)
  • salt

Fremgangsmåten er latterlig rask og enkel. Ha hvetemel, bakepulver, smør i biter og ost i biter i miksebollen.


Kjør 6 sekunder hastighet 6.


Ha i melk og salt og kjør 30 sekunder elting.


Ta ut biter av deig og form scones etter eget ønske; jeg formet 9 bollelignende lett sammenpressede klumper. Legg på stekebrett på bakepapir.


Stekes ca. 13-15 minutter i forvarmet ovn på 220 grader Celsius.


Dette gir scones med minimal innsats og er en veldig kjekk oppskrift til frokoster og lunsjer når man har lyst på noe ferskt og nystekt, eller når man plutselig oppdager at man har gått tom for brød.

tirsdag 24. februar 2015

Nachos

Som jeg har nevnt flere ganger tidligere er jeg tilhenger av mat som er rask og lett å lage og som gir mye smak og glede i forhold til innsatsen. Enda bedre er det om det i tillegg er lite oppvask å ordne med når maten er spist opp, i dette tilfellet er det kun snakk om en ildfast form der restene glir relativt lett av.

Retten det er snakk om er nachos, ikke noen autentisk meksikansk variant, men en enkel vri basert på en oppskrift jeg fant på matprat for noen år siden. Her er det juks på alle bauger og kanter, taco-krydder fra pose, ferdig salsa, nachos chips på pose - men det går fort og smaker bra, og det er som regel det viktigste i hverdagen hjemme hos oss. Jeg husker jeg leste et tips om fotografering at et kamera alltid bør stå innstilt på full automatikk, siden det da går fort å knipse et bilde om det plutselig dukker opp en spennende situasjon, siden det beste bildet er det som faktisk blir tatt. Slik tenker jeg om mat også, at den beste maten er den som faktisk blir laget - ikke den man bare leser om i kokebøker.

Ingredienser:

  • nøytral olje (rapsolje)
  • 400 g kjøttdeig
  • 2-3 røde chili i halve skiver med frø (av de milde typene som selges i norske butikker)
  • tacokrydder (1 pose)
  • nacho chips (200 g pose, bruk et produkt uten herdet fett)
  • hot salsa (normalstort glass)
  • 1/2 boks kidney bønner (fra 400g boks)
  • 1/2-1 purreløk, vasket/renset og skåret i halve ringer
  • revet jarlsberg



Sett stekeovnen på 220 grader celsius. Stek kjøttdeig, et par minutter ut i stekingen ha i chili, og når kjøttet er ferdig stekt bland inn tacokrydderet og litt vann (akkurat nok til å få blandet ut krydderet godt med kjøttet) og la dette surre sammen et par minutter. Mens kjøttdeigen steker rekker man omtrent å skylle bønnene (hell av væsken i boksen og skyll med et par runder kaldt vann), rense og dele purren (pass på å få skylt bort jorden som ofte sitter innimellom lagene), og rive ost.

Ingrediensene legges så lagvis i en ildfast form som antydet på bildet under, først nacho chips (jeg pleier å knuse lett på dem for å gjøre det enklere å skjære senere), deretter stekt kjøttdeig, salsa, kidney bønner, purreløk, og revet ost.


Herligheten settes i ovn og stekes ca. 12-13 minutter, evt. kortere/lenger alt ettersom hvordan man vil ha osten og hvor begeistret man er for godt stekte hjørner på noen av purreløk bitene.


Vi pleier å spise med litt lettrømme ved siden av. Hvis man liker taco-sjangeren men som meg synes det er litt mye styr til hverdags å forberede og anrette alle ingrediensene, å sette sammen taco'ene ved bordet samt å spise det hele uten altfor mye gris, så er kanskje nachos retten du har ventet på å teste ut - mye av den samme smaksgleden men med færre bekymringer. Dette er nærmest som en liten luksus å regne i hverdagen, og er noe vi gjerne servere gjester når ting må skje litt i farta.

torsdag 4. desember 2014

Lettvint hverdagsindisk

Dette er en rett som jeg lager stadig vekk og lenge har hatt lyst å ta med på bloggen, fordi det er et slags hverdagsmiddagens kinderegg som oppfyller tre ønsker på en gang; rask & lettvint å lage, få og enkle ingredienser, og mye smak. Det er en rett jeg ofte lager når jeg ikke gidder å lage noe annet, og det er en bra backup når man trenger å improvisere noe mat på kort varsel.

For å få lage denne retten trenger man curry paste, og da ikke hvilken som helst pasta. Den jeg bruker er Patak's Vindaloo curry paste, og det er den eneste jeg vet om som fungerer til formålet. Den pleier å finnes i de fleste innvandrerbutikker med bra utvalg og koster nesten ingenting (ett glass holder til fire middager for to personer), så det er bare å hamstre inn en god del glass så har man til curry i lange tider.


Jeg kan godt tenke meg at mange som har prøvd curry paste tidligere vil være skeptisk, og det skjønner jeg godt for de Toro produktene man får kjøpt i vanlige butikker er noe ordentlig skvip. Så glem erfaringen med det kjipe Toro produktet du har prøvd ut og gi dette en sjanse. Merk at det må være Vindaloo varianten, for jeg synes ikke det blir noe særlig smak av de andre mildere Patak's curry paste produktene.

Det blir selvsagt ikke ordentlig indisk av dette; de fleste indisk curry oppskrifter jeg har sett har oppskrifter som inneholder en drøss av krydder som de færreste har i huset, og mange steg å lage. Men det blir ganske bra smak likevel, og i løpet av de 20 minuttene som risen koker så rekker man å lage curryen, rydde på kjøkkenet og dekke bordet.

Ingredienser:

  • 1 løk
  • 2 kyllingfileter, skåret i biter
  • 70 g Patak's Vindaloo curry paste
  • 1 boks hakkede hermetiske tomater
  • Nøytral olje til steking



Grovhakk løken og la den surre et par minutter i panna. Ha i kyllingen, skru opp varmen, og stek kjøttet sammen med løken - skru ned varmen litt etterhvert. Det gjør ikke noe om løken brunes litt under stekingen. Bland i curry paste og la blandingen surre et minutts tid på middels varme.


Ha i tomatene, kok opp, og la blandingen småkoke noen minutter mens risen koker ferdig. Det er bare en fordel om blandingen får koke litt inn, da får curry'en tykkere konsistens.


Spises med kokt ris og kan evt. serveres med yoghurt naturell ved siden av for å gi en mild kontrast til chili'en fra curry paste. Dette er en av de få rettene som kan markedsføres under tittelen "mat på 20 minutter" som faktisk kan lages fra start til slutt på denne tiden (såfremt man er litt effektiv), og omtrent så smakfullt man kan håpe på for en slik hurtigrett. Dersom kontoen begynner å bli bunnskrapt kan man alltids erstatte kyllingen med noe annet, så blir det i tillegg svært rimelig middag. 

onsdag 3. desember 2014

Maissuppe med Thermomix

I dag var det på tide å prøve ut noe nytt i kategorien lettvint hverdagsmat, og da er suppe i Thermomix et bra alternativ. Jeg fant frem oppskrift fra Hobbykokken og justerte for tilbereding med TMX.

Suppa smakte godt og er rimelig og rask å tilberede. Mengden som tilberedes i denne oppskriften er rett oppunder kapasiteten til miksebollen, og man får derfor ikke mikset den ferdige suppen på full hastighet, noe som nok er med å bidra til at det vil være biter av maiskorn i suppa. Her kan man redusere mengden for å kunne mikse på full hastighet, eventuelt sile produktet slik Hobbykokken foreslår. For min del synes jeg at maisbitene gjorde seg i suppa siden de gir ekstra tekstur.

Ingredienser:

  • 4 sjalottløk, renset
  • 1/2 kinesisk hvitløk, renset
  • 30 g olivenolje
  • 500 g hermetiske maiskorn, avrent og skylt en gang med vann
  • 700 g kyllingkraft (jeg brukte vann og to buljongterninger)
  • 100 g lettmelk
  • 200 g creme fraiche
  • chilipulver
  • salt og pepper



Gjør klar løk og hvitløk, sett igang Thermomix på hastighet 5, og slipp løken ned gjennom hullet i miksebollen. Skrap ned sidene av bollen, vei inn olivenolje, og kjør 5 minutter 100 grader Celsius på hastighet 1, uten målekopp i lokket. Ha i resten av ingrediensene og kjør 15 minutter 100 grader Celsius på revers hastighet 1 med målebegeret montert.


Sett kjøreretning til forover og øk hastigheten gradvis for å lage puré av suppa. Med såpass full bolle valgte jeg å øke til hastighet 6 med noen korte perioder innom hastighet 7. Hele operasjonen tok ca. et minutt.


Vi gjorde det enkelt og spiste suppa med loff og smør ved siden av. Dette var en god og ukomplisert rett som er rask og enkelt å lage i tillegg til å være rimelig.

fredag 22. august 2014

Indisk kylling i yoghurt med thermomix

Jeg er stadig på jakt etter nye hverdagsretter som skal være raskt og enkelt å lage i Thermomix, og denne gangen fikk jeg lyst til å teste noe indisk. Skjønt hvor indisk retten faktisk blir er vanskelig å si, for India er et stort land med mange forskjellige mattradisjoner, TMX finnes nok på de færreste kjøkken, og jeg har hverken laget min egen garam masala eller brukt ghee. Det skal nok testes ut et slik litt mer omstendelig prosjekt etterhvert, og TMX skal visstnok være veldig fin å lage krydderblandinger ettersom den lett pulveriserer hele krydder og kan ta seg av ristingen også - men denne gangen er målet å gjøre noe som er lett og raskt, med en smak av noe indisk.

Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften og modifiserte den litt. Jeg synes det er greitt å være litt mer omtrentlig med mengdene i en slik hverdagslig rett der det ikke er prosesser som krever nøyaktige mål, samt å bruke matvarer som er rimeligere og greiere å få tak på, slik som vanlig naturell yoghurt istedenfor gresk yoghurt. Retten kan selvsagt like gjerne lages uten thermomix, det betyr bare at det blir litt mer manuell hakking, temperaturstyring og røring. Med TMX blir det minimalt med innsats.

Ingredienser:

  • 40 g nøytral olje
  • 1 løk, skrelt og delt i to
  • 1 kinesisk hvitløk, skrelt
  • 2 grønne chili (jeg brukte 3 siden de jeg fikk kjøpt ikke var spesielt sterke)
  • 20 g ingefær (ca. litt større enn ytterste ledd på tommelen), renset og skåret i ca. 2 mm tynne skiver
  • 20 g frisk koriander (en passe stor bunt) + litt til pynt
  • 2 ts malt tørket koriander
  • 2 ts malt cumin (spisskarve)
  • 1/2 ts gurkemeie
  • 1/2 ts salt
  • 100 g vann
  • 70 g tomatpuré
  • 400-500 g benfri kylling (jeg brukte 3 fileter), skåret i biter
  • 400 g naturell yoghurt (ett vanlig beger)



Vei opp olje i Thermomix og kjør 1 minutt 100 grader Celsius rørehastighet (uten målekopp). Ha i alt det grønne (løk, hvitløk, ingefær, chili, koriander), hakk opp ved å kjøre 5 sekunder på hastighet 5 (med målekopp), og la det surre i 5 minutter 100 grader Celsius på rørehastighet (uten målekopp). Skrap ned sidene av bollen.

Tilsett krydder og salt og kjør 3 minutter 100 grader Celsius på rørehastighet (uten målekopp). Pass på å få krydderet ned i selve matblandingen, og at det ikke legger seg på bladene (der erfarte jeg nemlig at det ble liggende med røring på laveste hastighet).

Tilsett 100 g vann og kok 5 minutter 100 grader Celsius på rørehastighet (med målekopp) for å koke ut krydderne. Tilsett resten av ingrediensene (tomatpuré, yoghurt og kylling) og kok ferdig 15-20 minutter 100 grader Celsius revers rørehastighet (med målekopp).


Server med ris og evt. annet tilbehør. Dette ble en fin rett som er kjapp og grei å lage. Retten har riktignok ikke den komplekse smaken og konsistensen som man kan få med en litt mer omstendelig oppskrift, men den gir mye og god smak i forhold til innsatsen. Når man har laget retten et par ganger bør dette ta i overkant av en halvtime å tilberede inkludert forberedelser (nesten alt kan gjøres mens TMX står og jobber), koking av ris og oppdekking - der det kun er de første 20 minuttene at man faktisk gjør noe, før man bruker de siste 10 minuttene på å stå og se på at Thermomix'en jobber og glede seg til middag.

søndag 29. juni 2014

Lettvint hverdagsgryte i trykkoker

Når man leser om det moderne kjøkken, blir man smertelig fort klar over at enten må det investeres i en del nytt utstyr, eller så får man holde seg til ordinære metoder. Vi har valgt å ruste opp kjøkkenet, noe som inkluderer en WMF 6.5 liter trykkoker. Med en trykkoker skal man kunne redusere koketid vesentlig og få ut mer aroma pga. høyere temperatur, samt at den holder bedre på smaken siden damp ikke slipper ut av kjelen.

Det første ordentlige eksperimentet med å lage mat i trykkokeren, ble en hverdagsgryte som jeg fant oppskrift til hos hobbykokken. Det ble et velsmakende resultat, men jeg ønsket å foreta et par justeringer. Som en middag til hverdags så kan det jo være greitt å holde litt igjen på budsjettet, så jeg ville prøve å bruke kjøttdeig istedenfor strimlet biffkjøtt. Jeg syntes også at det var litt upraktisk å steke ingredienser i selve trykkokerkjelen, både pga. sprut i kjelen og det å unngå at ingredienser sved seg i bunnen. Ved det første forsøket viste det seg at jeg ikke hadde gulrøtter i huset (de var blitt for gamle), så da var det jo interessant å sjekke ut hvordan retten egentlig var ment å smake. Og så var det i starten en feil på trykkokeren som gjorde at jeg ikke fikk fullt trykk - noe det tok litt tid å finne ut av siden jeg jo ikke hadde noen erfaringer med trykkoking fra før - men det viste seg at det var en pakning som ikke var helt tett, som gjorde at jeg ikke fikk fullt trykk. Dette er nå rettet på, så retten kunne lages med fullt overtrykk.

Og derfor ble det i dag gjennomført det andre eksperimentet med lettvint gryte i trykkoker. Oppskriften gir mye mat til 2 personer, evt. litt mindre mengde til 3 personer.

Ingredienser:

  • 400-500 g kjøttdeig (evt. annet oksekjøtt i terninger)
  • Olivenolje
  • 4 gulrøtter, skrelt, delt i middels store skiver
  • 1 rød løk, grovhakket
  • 1 gul løk, grovhakket
  • 1 kinesisk hvitløk, finhakket
  • 5 stk mellomstore poteter, skrelt og delt i store biter
  • 1 boks (400 ml) hakkede tomater
  • 3 dl kjøttkraft (jeg bruker 3 dl vann og en buljongterning)
  • 1 ss provence-krydder
  • salt & pepper




Først brunte jeg kjøttdeig i en stor teflon stekepanne i litt olivenolje, før jeg hadde den over i trykkokeren. Deretter freste jeg grønnsakene 2-3 min med litt olivenolje i stekepanne; først bare løken ca. 1 minutt, og deretter sammen med resten av grønnsakene. Grønnsakene ble så overført til trykkokeren sammen med hermetiske tomater, kjøttkraft og provence-krydder.


Trykkokeren ble forseglet og stilt inn på høyeste trykk (som er 1 atmosfære overtrykk). Jeg varmet opp til ordinært kokepunkt på høyeste effekt på induksjonstoppen ("power" funksjon), og varmet videre opp til maksimalt trykk på vanlig maksimal effekt for å ha litt mer kontroll, inntil begge ringene på ventilen var synlige, noe som indikerer korrekt trykk på WMF trykkokeren. Deretter reduserte jeg effekten til jeg fant riktig nivå for å holde trykket konstant. Merk at effekten må reduseres litt underveis ettersom maten varmes opp; dette er noe jeg tror man får litt følelse med etterhvert som man får erfaring med trykkoking. Maten skal kokes i 15 minutter fra kjelen oppnår maksimalt trykk.


Etter endt koketid ble trykket i kjelen redusert ved å beholde kjelen i stengt posisjon og la kaldt vann renne over metalldelen av lokket. Når indikatoren på ventilen viser at det ikke lenger er overtrykk, kan kjelen åpnes (etter å ristes kort først). Det er noe nesten magisk med å åpne gryten og avduke retten; innholdet går gjennom en stor forvandling i løpet av den korte koketiden, og etter at all dampen har vært stengt inne, blir kjøkkenet plutselig fylt av godlukt.


Retten smakes til med salt og pepper, og er så serveringsklar (uten at det trengs noe tilbehør, evt. kanskje noe hvitt brød eller lignende).

Dette er en rett som kommer til å bli laget flere ganger her i huset, og så kan man jo variere litt avhengig av hva slags ingredienser man har for hånden (det smakte bra også den gangen jeg måtte sløyfe gulrøtter). Det blir en god del saus, så én justering som jeg vil vurdere å gjøre er å redusere mengden kjøttkraft til 2 dl (men viktig å sørge for at total mengde væske i den justerte oppskriften, ikke blir lavere en minimum væskemengde iht. bruksanvisningen til trykkokeren, som for WMF'en er 250 ml).

For slike "raske" retter så er det lett å bli lurt av koketiden; retten skal riktignok kokes bare 15 minutter, men så skal jo ingrediensene gjøres klar, det skal stekes litt, og gryten skal varmes opp til fullt trykk. Så dersom man skal slippe å stresse, bør man nok beregne hvertfall tre kvarter på hele prosjektet - men så godt blir resultatet, at den tiden er det definitivt verdt. Og så får man gjort unna det meste av vasking og dekking av bord i løpet av det kvarteret som trykkokeren står og putrer for seg selv.

torsdag 26. juni 2014

Lettvint rød thai curry

Til hverdags har jeg sans for lettvint mat som har mye og god smak i forhold til den tiden man må investere i å lage den, og en av favorittene har i mange år vært rød thai curry. Det er egentlig ikke noe hverdagslig over retten sammenlignet med et typisk traust norsk kosthold; den kan like gjerne spises en søndag eller serveres til middagsgjester. Javisst, man kan bruke mye tid og krefter på å lage en curry helt fra bunnen og få et mer spennende resultat. Men som en 20-minutters rett er denne oppskriften nærmest uslåelig i min bok. Når man har laget den noen ganger, tar det like lang tid å lage retten som å koke risen.

Så hvorfor dukker så denne retten opp på en blogg der den opprinnelige tanken var å ta for seg det moderne kjøkken. Ideen var å teste ut å teste ut å lage retten med Thermomix - og om det forsåvidt ikke har så mye med moderne kjøkken å gjøre, så er det hvertfall en moderne kjøkkenmaskin. Og så er også litt av utgangspunktet for min matlaging at det man gjør på kjøkkenet skal være praktisk; resultatene av en metode bør sees i forhold til den tid og de ressurser som må investeres, og i hverdagen er det ofte viktigere at ting går fort enn at resultatet blir perfekt.

For å ta konklusjonen av eksperimentet først: resultatet ble som forventet og retten smakte akkurat slik den pleier, men det gjorde ikke tilberedingen noe enklere å bruke Thermomix, det var heller slik at det ble mer oppvask. Det er ikke mye røring og pass av grytene som trenger å gjøres når man lager den på vanlig måte, så det blir nok siste gangen jeg bruker TMX til å tilberede denne retten. TMX er en fin maskin, men den er ikke best på alt. Oppskriften jeg har skrevet her, er skrevet for tilbereding på vanlig måte.

Oppskriften tok jeg opprinnelig fra en rød curry boks, og så har den blitt justert underveis. Det aller viktigste - kjøp en god curry pasta. Jeg blir alltid skuffet av de jeg finner på vanlige dagligvarer, mye kroner for lite smak. De fleste innvandrerbutikker jeg har vært i pleier å ha den typen jeg kjøper, som er en rød 400g plastboks fra Aroy. De er svært rimelige og holder til mange runder curry. I disse butikkene får du antageligvis også kjøpt store, rimelige flasker med fiskesaus, istedenfor de svinedyre man får i dagligvaren. Og som du vil se av oppskriften, går det en del av denne sausen. For å få en asiatisk vri på det uten å måtte jakte på ingrediensene, bruker jeg hermetisk blanding av wok-grønnsaker (wok-mix fra Eldorado), og så tilsetter jeg litt ekstra vannkastanjer. Den eneste ingrediensen som ikke kan lagres og som kan være litt vanskelig å få tak på i hverdagen, er søt thai basilikum. Denne ingrediensen kan sløyfes, men den gjør mye med smaken så ta den med hvis du kan. Merk at kyllingen ikke skal stekes - dette er en av de tingene som gjør retten så lettvint å lage. Oppskriften gir mye mat til to personer, evt. litt mindre til tre personer.

Ingredienser:

  • Litt nøytral olje (f.eks. raps)
  • 50 g rød thai curry pasta
  • 400 ml kokosmelk
  • 3 ss fiskesaus
  • 2 ss sukker
  • 2 kyllingfileter, kuttet i passe store biter
  • 1 boks hermetisk wok-mix (Eldorado), skylt og avrent
  • 1 liten boks hermetiske vannkastanjer (Eldorado) i skiver, skylt og avrent
  • 1 gul paprika, kuttet i halve staver
  • blader av 2-4 kvister søt thai basilikum (kan evt. sløyfes)



Start med å sette igang koking av risen. Etterhvert som man har laget retten noen ganger, vil den være ferdig samtidig, så da har man middagen klar på 20 minutter.

Ha litt olje i en kjele og ha i curry paste. Sett på varme og rør litt rundt for å frigjøre aroma. Pass på at det ikke svir seg; det er ikke meningen at det skal stekes, bare at man får litt oppvarming. Spe så på med ca. 1/3 av kokosmelken, rør ut til en jevn masse, og spe i resten av kokosmelken. Ha i fiskesaus og sukker og gi blandingen et oppkok. Dersom det er første gang du bruker fiskesaus, vil du ganske sikkert legge merke til at odøren er ... skal vi si interessant. Og det kan virke helt ubegripelig at man skal ha flere spiseskjeer av dette oppi mat som skal spises. Joda, det er ikke en skrivefeil, alt skal oppi. Det smaker vesentlig bedre i retten en det lukter fra flaska. Når væsken har kokt opp, ha oppi kyllingen og la retten småkoke noen minutter (her illustrert med koking i TMX).


Ha deretter oppi hermetiske wok-grønnsaker og fortsett småkokingen noen minutter til. 2-3 minutter før servering has gul paprika og thai basilikum oppi blandingen. Spises med ris.


Suksess kan nesten garanteres med denne retten, hvertfall for folk som meg som ikke har spesielt greie på thai-mat. Masse smak med minimal innsats.