onsdag 21. januar 2015

Søtpotetsuppe med Thermomix

Vi blir stadig mer glad i søtpotet, så da jeg kom over en oppskrift på suppe måtte det prøves ut - og etter noen tilpasninger skjedde tilberedningen selvsagt med Thermomix. Dette blir en ganske så søt suppe, og jeg kan tenke meg at for noen vil den være i søteste laget. Men vi syntes hvertfall dette smakte godt; dog er det nok ikke den suppa man forsyner seg av mange ganger i samme måltid.

Ingredienser:

  • 700 g søtpotet, skrelt (ca. 2 poteter)
  • 1 liter kyllingkraft (jeg brukte vann og fond)
  • 1 dl fløte (jeg erstattet med kokosmelk)
  • timian (jeg brukte tørket timian)
  • 25 g olivenolje
  • saften av en halv sitron
  • salt, pepper




Med denne oppskriften nærmer man seg maksimalt volum for Thermomix bollen, så man må følge litt med og evt. justere litt ned på mengdene ved behov. Det at man kjører på maksimal kapasitet gjør også at man må passe ekstra på når man kjører blenderen.

Jeg kuttet søtpotet i halve skiver og hadde i Thermomix sammen med vann, kyllingfond og timian. Jeg kjørte så TMX 25 minutter 100 grader Celsius revers hastighet 1. Sikkert ikke nødvendig for tilberedingen av retten, men etter 15 minutter avbrøt jeg kokingen for å kjøre blenderen forsiktig noen sekunder på (forover) hastighet 4-5, for å dele søtpoteten i små biter for resten av kokingen.

Etter kokingen ble suppen kjørt til puré ved å øke forsiktig og gradvis til forover hastighet 7, og kjøre 20-30 sekunder på denne hastigheten. Jeg gjorde dette før resterende ingredienser ble tilsatt, for å kjøre blending med minst mulig volum i bollen.

Deretter tilsettes resten av ingrediensene og TMX kjøres noen sekunder på hastighet 5 for å blande det hele. Suppen er så klar til å serveres.


Vi spiste suppen med brød og smør ved siden av, og det er en rett vi gjerne spiser igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar