onsdag 23. juli 2014

Jordbærsorbet

Dagens jordbærsorbet ble et velsmakende prosjekt der vi lyktes bra med den etterlengtede gode og myke konsistensen på det ferdige produktet. Jeg tok ikke bilder underveis denne gangen så det blir mye tekst og lite bilder - men se for dere en fløyelsmyk jordbærsorbet med klar og sterk rød farge, omtrent slik man kan kjøpe den i en italiensk gelateria.

Jeg tok utgangspunkt i oppskrift fra boka Iskremfabrikken og brukte metoden som beskrevet for å lage bringbærsorbet til å bestemme sukkermengden. I tillegg erstattet jeg en del av det tilsatte sukkeret med invertert sukker for å få en enda mer smidig konsistens.

Ingredienser:
  • 500 g rensede jordbær (jeg brukte tinte frosne bær)
  • 50 g vann
  • saft av 1/2 sitron
  • 1 ss Golden Syrup
  • melis
  • invertert sukker
Jeg veide opp jordbær, vann, sitronsaft og Golden Syrup (som ble 610 g), det er viktig å kjenne denne vekten for senere å bestemme mengde tilsatt sukker. Jeg hadde så ingrediensene i en blender (Thermomix) og kjørte 1 minutt på høyeste hastighet for å få en homogen blanding.

Deretter fulgte jeg prosedyren som er beskrevet i innlegget om bringbærsorbet til å bestemme mengde tilsatt sukker. Jeg målte sukkerinnholdet i væsken til 11 Brix med et refraktometer, og beregnet så at med utgangspunkt i 610 g startmasse og mål om 26 Brix i den ferdige væsken, så måtte det tilsettes 126 g sukker. For å bidra til en mer smidig konsistens så valgte jeg å tilsette dette sukkeret i form av 1/3 invertert sukker og  2/3 melis. Så jeg tilsatte ca. 40 g invertert sukker og 85 g melis. Deretter kjørte jeg blenderen i 30 sekunder på høyeste hastighet, og brukte refraktometer til å få bekreftet at sukkerkonsentrasjon var kommet opp i 26 Brix.

Væsken ble så avkjølt i kjøleskap før den ble laget ferdig til sorbet i iskremmaskin.

Resultatet var en velsmakende og svært myk og smidig sorbet. Råvarene kan nok også ha hatt litt med resultatet å gjøre, for vi brukte gode norske jordbær fra årets sesong (dog etter å ha ligget noen dager i fryseren, men slik tidligere innfrysing tror jeg betyr lite for kvaliteten på en sorbet). Sorbeten kunne kanskje hatt enda litt mer markant smak av syre, så én mulig senere tilpasning ville kunne være å erstatte noe av sitronsaften med saft av lime.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar