tirsdag 29. juli 2014

Mangosorbet

Mangosorbet er en personlig favoritt som i mange år var nesten det eneste vi brukte iskremmaskinen til å lage. Den får nydelig smak, farge og konsistens. Nå var det på tide å justere litt på den gamle oppskriften i forhold til de andre typene sorbet som vi har eksperimentert med i det siste; å måle sukkermengde med refraktometer for å bestemme sukkermengde som skal tilsettes, samt å erstatte en del av sukkeret med invertert sukker. Tidligere brukte jeg eggehvite i røren for å hjelpe på konsistensen; det har jeg sløyfet nå siden vi har i invertert sukker.

Det viktigste med denne oppskriften er at man skal bruke pakistansk mango. Hvis du ikke vet hva det er, se det lenkede innlegget om denne råvaren. Det er en gul sesongvare som smaker noe helt annet enn den mangoen man pleier å få kjøpt i vanlige butikker. Får du bare tak på den vanlige grønne og rødlige mangoen? Vel, da er min anbefaling å utsette prosjektet til neste sommer. Det er ikke slik at mangoen i oppskriften uten videre kan erstattes med annen mango; da får du et helt annet produkt. Den gode nyheten er at pakistansk mango etter vår erfaring kan fryses ned etter rensing, og den tinte frukten er like god å lage is med som fersk vare - så vi pleier å hamstre mango om sommeren, rense og fryse så vi har til sorbet resten av året.

Se oppskrift på bringbærsorbet for en gjennomgang av bruken av refraktometer og fremgangsmåte for å beregne mengde tilsatt sukker; jeg forklarer ikke denne prosedyren i detalj her.

Ingredienser:



Mål den samlede massen av fruktkjøtt, vann og sitronsaft med en vekt (dette er viktig for å bestemme sukkermengde), ha så disse ingrediensene i en blender og kjør til en fin puré (jeg kjørte høyeste hastighet i 1 minutt). Deretter måles sukkerinnholdet med et refraktometer; i mitt tilfelle målte jeg 9,8 Brix. Massen vi startet med var 370 + 300 + 75 g = 745 g masse, og massen sukker som måtte tilsettes for å enda opp på 26 Brix ble dermed etter formelen i bringbærsorbet artikkelen, 745 g * (26 - 9,8) / (100 - 26) = 163 g sukker.

Jeg tilsatte dette sukkeret i form av ca. 1/3 invertert sukker (60 g) og resten som melis (103 g). Deretter ble blenderen kjørt på høyeste hastighet i 1/2 minutt for å blande godt.


Røren ble så satt i kjøleskap til avkjøling, og deretter helt over i iskremmaskin.


Og til slutt det endelige produktet. Det ble veldig mye is til to personer dette her; vanligvis ville jeg halvert oppskriften, men vi hadde tint en mango for mye som måtte tas.


Dette er en sorbet vi garantert aldri kommer til å bli lei.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar