onsdag 16. juli 2014

Tørkede søtpotetchips

Neste tørkeprosjekt ble chips av søtpoteter, som et alternativt sunt snacks. Vi er veldig glade i søtpoteter og bruker gjerne det som tilbehør til middag istedenfor vanlige poteter. Utgangspunktet for prosjektet var først to og etterhvert tre store søtpoteter som ble skylt og skrelt.


Jeg ville prøve forskjellige smaksvarianter og laget tre forskjellige blandinger av olje og krydder til å smaksette. Potetene ble skåret i skiver med mandolin (tynneste innstilling, ca. 2 mm tykkelse), og deretter vendt i olje/krydder blanding i en bolle. De tre blandingene som ble prøvd ut (til én potet), var:
  • Olje/salt. 3 ss olivenolje og 1.5 ts salt. Dette ga litt for mye olje, og ved senere forsøk vil jeg nok redusere mengden til 2 ss.
  • Kumin og chili (oppskrift). 3 ss olivenolje, 1 ss spisskummen, 1/2 ts chili, 1 ts salt. Til neste forsøk vil jeg nok redusere mengden noe (halvere krydder, eller samme mengde til 2 poteter) for å få en noe mer diskret smak.
  • Paprika (oppskrift). 2 ss olivenolje, 1 ss paprika, 1/2 ts chilipulver, 1/2 ts kayennepepper, 1 ts honning. Jeg manglet løkpulver. Også her ville jeg nok redusere kryddermengden ved senere forsøk, og sørge for å få med løkpulver også.


Én stor søtpotet ga nok chips til å fylle to dehydrator brett. Brettene med chips ble plassert i dehydrator på innstilling 52 grader Celsius i 12 timer. Siden oljen kan dryppe under tørking, la jeg litt aluminiumsfolie i bunnen av dehydratoren. 


Resultatet ble chips som var tørre i overflaten (med noen flekker av olje her og der), og en hard læraktig tyggekonsistens.


Chipsene smakte godt; umiddelbart var det varianten som kun var saltet som falt mest i smak. De smakte godt, men hadde en litt spesiell ettersmak og jeg tenker at dette er nok en snack som helst nytes i begrensede mengder. I de krydrede variantene ble smaken dominert av krydderet, så ved evt. senere forsøk med disse kommer jeg nok til å redusere mengden krydder. Det var spennende smaker og man fikk lyst å spise "bare én chips til", så de krydrede varianter er antageligvis bedre egnet dersom man vil lage snacks som man planlegger å spise litt større mengde av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar