tirsdag 22. juli 2014

Tips: tynne boller i rustfritt stål

Det har etterhvert samlet seg opp litt kjøkkenutstyr; noe blir hyppig brukt, annet utstyr er stuet vekk for kanskje aldri å brukes igjen. Så jeg tenkte at innimellom innlegg om matlaging og oppskrifter, så kan jeg krydre med noen tips om utstyr og annet, ut fra de erfaringer som jeg har gjort meg. For folk som har laget litt mat så blir dette mye selvfølgeligheter, men vi har alle startet et sted og noen av dere der ute er ungdommer eller unge voksne som skal bygge opp sitt første kjøkken og lage seg noen arbeidsvaner, og ikke alle får med seg kunnskap om dette hjemmefra. Så da kan kanskje noen slike tips være nyttige for noen likevel.

Mitt første tips er utstyr som er både enkelt og genialt - tynne stålboller som er laget for å kunne stables effektivt. Jeg har ganske mange av disse, og som man ser på bildet så stables de veldig kompakt (det er flere boller i hver enkelt størrelse). Man får dem også mye større; jeg har flere av dem som jeg ikke tok med på bildet.


Så hvorfor er dette så smart. For det første dette med plassen, som man gjerne har for lite av. Bollene oppbevares utrolig kompakt, så man kan kjøpe så mange man vil. Dernest nettopp det å ha mange boller. Skal man forberede en del ingredienser før man skal lage mat, plukker man raskt frem alt man trenger til oppbevaring. Mangler man noe i passende størrelse å servere i? Da kan man alltids plukke frem en stålbolle - det ser ikke så elegant ut, men gjør jobben. Og siden rustfritt stål ikke tar farge eller smak på samme måte som plast kan gjøre, så kan man bruke dem til det meste av matvarer.

Jeg kjøpte bollene mine på Culina i Torggata i Oslo, og det har vært en av de virkelige fornuftige investeringene jeg har gjort. Jeg husker at stålbollene hadde en grei pris i forhold til mine forventninger; det er klart at skal man kjøpe mange av dem, så blir det noen kroner tilsammen - men dette er utstyr man har glede av resten av livet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar