fredag 18. juli 2014

Smør i Thermomix

Hvis man skal ha virkelig ferskt smør, så er det hjemmelaget som gjelder - fortrinnsvis med nyseparert fløte, men for de av oss som ikke har tilgang på slikt, så er det jo god fløte å få kjøpt i butikken. Smør skal være ganske greitt å lage i Thermomix, og det måtte selvsagt prøves ut.

Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften. I tillegg til å lage smør så brukte jeg også noe av dette til å lage hjemmelaget margarin, som et alternativ til mykt bordsmør. Det er viktig at ingrediensene er kalde. Jeg kjølte også Thermomix bollen med litt kaldt vann fra springen før jeg begynte.

Ingredienser:
  • 600 g kald fløte
  • 0,5-1 ts salt (1 ts ga mye saltsmak; neste gang bruker jeg 1/2 ts)
  • Kjøleskapskaldt vann (ca. 1-1.5 liter)

Jeg hadde fløten i TMX bollen, satte inn vispeinnsatsen og kjørte på hastighet 4 inntil fløten var blitt til smør og bollen begynte å lage ulyder. Dette tok litt over 2 minutter. Mot slutten måtte jeg pause miksingen for å skrape krem ned langs kantene av bollen før vispingen fikk fortsette. 


Jeg helte av vannet (ved å montere innsatsen i bollen slik at den fungerer som sil), skrapte så smørmassen langs kantene av bollen noe som gjør at mer vann slipper ut, og silte av det vannet som nå hadde kommet ut. Denne væsken skal visstnok være fin å ta vare på og bruke i bakst.

Deretter skal smøret skylles, en prosess som gjentas minst to ganger (evt. flere dersom den siste væsken som avgis ikke blir klar nok). Dette ble gjort ved å fjerne vispeinnsatsen, tilsette 500 g kjøleskapkaldt vann, og kjøre på hastighet 4 i noen sekunder. Så ble vannet silt av, smørmassen skrapt langs kantene av bollen med en slikkepott, og resten av vannet silt av. Dette ble altså gjort i to runder.

Deretter hadde jeg smørmassen over i en liten bolle, strødde over salt, vasket hendene lenge og nøye, og klemte smøret godt sammen med henda for å blande inn saltet og få ut siste rest av væske, som helles av underveis. Deretter er smøret klart. Prosedyren ga ca. 250 g ferdig smør.

For å lage margarin veide jeg opp 100 g av det nylagde smøret i TMX bollen, og tilsatte like mengder olje (jeg brukte 100 g rapsolje) og kaldt vann (100 g vann). Vispeinnsatsen ble satt inn igjen og blandingen ble kjørt på hastighet 4 i 30 sekunder. Resultatet var en lett flytende blanding, som visstnok skal stivne til å bli mer smøraktig når den får stå en stund i kjøleskap (det finner jeg ut av i morgen). Dersom man bruker mindre saltmengde i smøret (mindre enn 1 ts som jeg hadde brukt, som altså ble et ganske salt smør), så bør man antageligvis tilsette litt ekstra i margarinet for å kompensere. På bildet ser man smøret til venstre og margarinet til høyre. 


Smøret smakte veldig godt, og margarinet gjorde seg også bra på loffskiva. Litt jobb er det å lage, så det vil nok ikke komme til å erstatte smør i bakverk og slikt til daglig med mindre det skulle bli smørmangel igjen, men jeg lager det gjerne som et bordsmør og til spesielle anledninger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar