torsdag 17. juli 2014

Røkt mel (men ikke røkt grytebrød)

Neste kjøkkenredskap som sto for tur å testes ut var en røkepistol som kan brukes til å gi røyksmak med kaldrøking. Prinsippet for denne pistolen er at den blåser luft gjennom ulmende flis, og røyken kanaliseres ut gjennom en slange som ledes inn i en beholder med ingrediensene som skal røkes. Deretter forsegles beholderen og råvarene får bli stående i røyken og ta til seg røyksmak. Tanken var å lage røkt mel for å bruke til en oppskrift på røkt grytebrød. Vel, brødet ble det ikke noe av, men røkepistolen fungerte som den skulle.

For å ta røkingen først; jeg valgte å røke i en plastpose - og siden dette var første gang denne metoden ble utprøvd, valgte jeg å gjøre det utendørs. Jeg hadde 1 liter mel i en 6 liter frysepose og gjorde klar røkepistolen (med litt flis av lønn i brennsonen).


Deretter ble vifta i pistolen skrudd på og flisen antent med en fyrstikk. Jeg holdt rundt poseåpning og slange slik at posen fikk fylle seg med røyk (og var litt effektiv siden pistolvifta ikke skal gå mer enn 30 sekunder iht. instruksjonsbok) før jeg så forseglet åpningen på posen. Resultatet ble som under. Jeg roterte forsiktig på posen noen ganger slik at røyken fikk blande seg inn i melet, og lot så posen stå i 2 timer. Resultatet ble mel med en tydelig lukt av røyk.


Og så var tiden kommet for å lage grytebrødet. Vel, dette endte med å bli et av mine avbrutte prosjekter. Jeg har sansen for at matlaging skal være praktisk, og dette syntes jeg endte med å bli det motsatte. 

Eltefritt grytebrød skal jo i utgangspunktet gi mindre arbeid siden man slipper eltingen, så hva skulle egentlig være enklere enn det? For det første tar det veldig lang tid siden den første hevingen skal gå minst 12 timer, så man må være tidlig ute med å planlegge prosjektet. Dertil skal deigen etterheves 90 minutter, før det skal stekes med 30 min forvarming, 30 min steking, og 15 min videre steking - tilsammen ca. 3 timer. Det viste seg at dette passet dårlig med dagens planer med noen ærend og komme hjem sent på ettermiddagen, og da ble dette rett og slett for mye styr.

Følelsene for prosjektet var altså litt anstrengt i utgangspunktet, og når det så viste seg at deigen etter første heving var ekstremt bløt og vrien å håndtere - verre enn jeg kan huske fra de gangene jeg lagde grytebrød for noen år siden - så tenkte jeg at livet og sommerferien er for kort for irriterende bakverk.

Så grytebrødet ble det ikke noe av, og jeg kommer nok ikke til å kaste meg over grytebrød igjen med det aller første; jeg synes det er tidsmessig mer effektivt å lage gjærbakst på vanlig vis, eltingen er ikke noe problem med både kjøkkenmaskin og thermomix i huset, og så er det jo mye koseligere å stå og bearbeide en skikkelig gjærdeig fremfor å helle rundt på en klissete, rennende, eltefri deigmasse.

Prosjektet var likevel en suksess, for hovedmålet var ikke å lage brød men å teste ut røykpistolen - og den fungerte akkurat slik den skulle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar